catarrhs برنده جایزه انقلاب جشنواره

catarrhs: برنده جایزه انقلاب جشنواره جشنواره فیلم جشنواره بین المللی فیلم

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری طنــز من نیشـدار است

داریوش کاردان، مجری، دوبلور، طنزپرداز، کارگردان و بازیگر تلویزیون بعد از سال‌ها کم‌کاری در عرصه تصویر با نخستین تجربه سینمایی‌اش «آشوب» به کارگردانی کاظم راست‌گ

طنــز من نیشـدار است

طنــز من نیشـدار است

عبارات مهم : مهندس

داریوش کاردان، مجری، دوبلور، طنزپرداز، کارگردان و بازیگر تلویزیون بعد از سال ها کم کاری در عرصه تصویر با نخستین تجربه سینمایی اش «آشوب» به کارگردانی کاظم راست گفتار بر پرده سینماها حضور دارد.

او سال ها مجری برنامه های متفاوت تلویزیونی بود که ازجمله آنها می توان به «نوروز 75 و نوروز 76»، «صندلی داغ»، «شبکه سه و نیم»، «برنامه اقتصادی هامار»، «ماه من سلام» و… اشاره کرد که کاردان را به علت تسلط و صراحت لهجه در اجرای آنها به شهرت رساند. کاردان البته بازیگر خوبی هم است و سریال های «معمای شاه»، «سال های مشروطه»، «کلاه پهلوی» و… ازجمله آثاری است که او در آنها نقش آفرینی کرده هست. با کاردان به بهانه بازی در فیلم «آشوب» به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

طنــز من نیشـدار است

بعد از سال ها کم کاری در بازیگری و اجرا با بازی در فیلم سینمایی «آشوب» که درواقع نخستین تجربه سینمایی شما هم محسوب می شود، دوباره به این عرصه برگشتید، چه شد که بازی در این فیلم را پذیرفتید؟

آقای راست گفتار، کارگردان فیلم از دوستان من است و قبلا چندین بار جهت بازی در فیلم های متفاوت از من دعوت کرده بود که بنابه دلایلی آن پروژه ها خوابید و نشد که همکاری کنیم، ولی به هر حال هر لحظه دوست داشتم در کنار آقای راست گفتار کاری انجام بدهم و هنگامی که پیشنهاد بازی در نقش «مهندس سپاسی» را به من داد، با این که کوتاه بود (که البته اکثر نقش های این فیلم کوتاه هستند)، آن را پذیرفتم. البته من قبلا هم پیشنهاد بازی در سینما را داشتم که کارهای شاخصی هم بودند، ولی چون نقش را دوست نداشتم آنها را رد کردم.

«مهندس سپاسی» چه شاخصه هایی داشت که جهت شما جالب بود و اساسا از چه زاویه ای خواستید او را به تصویر بکشید که جهت مخاطب باورپذیرتر باشد؟

داریوش کاردان، مجری، دوبلور، طنزپرداز، کارگردان و بازیگر تلویزیون بعد از سال‌ها کم‌کاری در عرصه تصویر با نخستین تجربه سینمایی‌اش «آشوب» به کارگردانی کاظم راست‌گ

در طول سال هایی که در حوزه هنر و بازیگری فعالیت می کنم، هر لحظه تلاش کرده ام نقش های خاص بازی کنم. آدمی که نقشش را بازی می کنم یا باید خیلی خوب باشد یا خیلی بد یا معتاد یا قاتل یا…، به هر حال غیرعادی باشد. دوست ندارم نقش یک آدم عادی را بازی کنم و آدم هایی که تا به حال نقششان را بازی کردم، همگی شاخصه های موردنظرم را داشتند. «مهندس سپاسی» هم آدمی است که به قدری ظلم کشیده و در حقش اجحاف شده است که دیگر تبدیل به گرگ شده است و انسان های مستعد را شکار می کند. این شخصیت البته در عین این که قربانی می گیرد، خودش هم یک قربانی است.

اغلب نقش هایی که شما بازی کردید منفی هستند. آیا بازی در نقش های منفی را به مثبت ترجیح می دهید؟

نه، واقعا تمرکزی روی نقش منفی یا مثبت ندارم، فقط همان طور که گفتم دوست دارم نقش خاص بازی کنم. در کارنامه کاری ام هم نقش مثبت دارم. به عنوان نمونه نقشی که در سریال «نردبام آسمان» داشتم یا نقش های دیگر، ولی به هر حال هنگامی که نقش منفی پیشنهاد می کنند اگر جای کار داشته باشد آن را رد نمی کنم، ضمن این که خیلی ها هم از نقش منفی فرار می کنند و ما جای آنها را پر می کنیم.

پس مثل اغلب بازیگران بر این باور نیستید که حضور در نقش های منفی، بازیگر را در ذهن مخاطب ماندگارتر می کند؟

طنــز من نیشـدار است

نه، قبول ندارم. به نظر من بازی خوب است که ماندگار می شود. اتفاقا مردم نقش های منفی را به علت دافعه ای که دارد، دوست ندارند، ولی در عین حال اگر نقش منفی ای خوب درآید، مسلما در ذهن مردم می ماند. به عنوان نمونه من در «کلاه پهلوی» نقش جوانشیر را که شخصیتی بسیار منفی و منفور بود، بازی کردم و حتی کلی هم بابت آن حرف نامربوط شنیدم که به عنوان نمونه عجب آدم پستی در این سریال بودی و…، این حرف ها البته مرا این باور می رساند که توانستم نقشم را خوب بازی کنم و به قول معروف از بعد آن برآمدم.

برای ارائه نقش «مهندس سپاسی» چقدر به مابه ازاهای بیرونی اش در جامعه یا کتاب های تاریخی رجوع کردید؟

ما به ازای بیرونی این شخصیت در عالم سیاست در تمام طول تاریخ کشور عزیزمان ایران و دنیا زیاد هست. کم نبودند و نیستند آدم هایی که با وقت طلبی جذب نیروهای حاکم می شوند و در این بین به دنبال امیال شخصی خودشان هستند و بعضا ممکن است خدمات شایانی هم انجام دهند!

داریوش کاردان، مجری، دوبلور، طنزپرداز، کارگردان و بازیگر تلویزیون بعد از سال‌ها کم‌کاری در عرصه تصویر با نخستین تجربه سینمایی‌اش «آشوب» به کارگردانی کاظم راست‌گ

شما از وقت ورود به دنیای بازیگری تا به حال، غالبا در آثار تاریخی نقش آفرینی کردید و گویا به بازی در نقش های تاریخی علاقه مندید. این گرایش و علاقه از کجا نشأت می گیرد؟

به نظرم جهت علاقه نمی شود علت پیدا کرد. آدم گاهی از کسی یا چیزی خوشش می آید و هنگامی که می گویند چرا؟ نمی تواند برایش علت قانع کننده ای بیاورد. من هم به تاریخ علاقه دارم، ولی این طور نیست که صرفا اصرار به بازی در کارهای تاریخی داشته باشم.

طنــز من نیشـدار است

در سال های دور از کارگردانان و تهیه کنندگان موفق برنامه های طنز تلویزیونی بودید، ولی دیگر به فعالیت هایتان در این عرصه ادامه ندادید. قصد ندارید دوباره آن جنس طنزها را در تلویزیون بسازید؟

من هر لحظه این قصد را داشتم و دارم، ولی واقعا الان و بعد از این همه سال دیگر نمی توانم بروم تلویزیون و درخواست برنامه سازی کنم. با وجود این در یکی دو سال گذشته خودم پیشقدم شدم و چند طرح پیشنهاد دادم، ولی انگار زبان طنز من کمی نیشدار است یا از من خوششان نمی آید! خب این اقتضای کارهای من است و طنزی که می سازم نیشدار هست. امیدوارم مسئولان فرهنگی کشور طنز را و خنداندن مردم را جدی بگیرند و کمکی کنند به نشاط جامعه. در جامعه ما خندیدن دیگر دارد محو می شود و من دلم می خواهد مردم بخندند. آرزویم این است که روزبه روز برنامه ها و فیلم های طنز (به معنای واقعی کلمه) زیاد شود.

اخبار فرهنگی – جام جم

واژه های کلیدی: مهندس | برنامه | تاریخی | بازیگر | برنامه | بازیگری | بازیگران | آثار تاریخی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs